blog

آزمون فشار لوله های پلی اتیلن

آزمون فشار لوله های پلی اتيلن

به طور کلی آزمون فشار لوله های پلی اتيلن یکی از تست هایی است که به منظور سنجش استحکام لوله پلی اتیلن باید صورت گیرد. این آزمایش به گونه ای است که با قرار گرفتن لوله ها در استخرهای آب با دمای مشخص، میزان ترکیدگی، فشار و سایر موارد آنها سنجیده می شود. به عبارتی این تست جهت اندازه گیری فشار و استحکام لوله ها در برابر عوامل خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. پلی اتیلن یک ماده شیمیایی می‌باشد که کاربردهای فراوانی دارد.

شناخت آزمون فشار لوله های پلی اتیلن در انواع مختلف

فشار هیدرواستاتیک در حقیقت فشاری است که طی یک زمان مشخص، به لوله آب مورد نظر وارد شده و طول عمر محصول را مورد بررسی قرار می دهد. به منظور سنجش طول عمر و مقاومت لوله ها در مقابل فشارهای هیدرواستاتیک و انجام آزمون فشار لوله های پلی اتيلن، از دستگاه های پیشرفته استفاده می شود.

همچنین این تست زمانی انجام می شود که قسمت جوشکاری شده بر روی لوله ها، کاملا سرد شده باشد. هدف اصلی این نوع آزمایش، بررسی میزان استحکام لوله های آب در برابر فشارهای داخلی است. از طرفی تست فشار هیدرواستاتیک برای لوله پلی اتیلن، دارای تاییدیه مشخص بوده و جهت جلب رضایت مشتری از محصول انجام می شود.  

 

آزمون فشار ترکيدگي لوله پلی اتیلن

آزمون فشار ترکيدگي لوله پلی اتیلن

آزمون فشار ترکیدگی در واقع به بررسی رفتار ترکیدگی لوله ها و اتصالات پلی اتیلنی می پردازد. همچنین این روش به نوعی یک تکنیک خاص جهت ارزیابی کیفیت مواد اولیه مورد استفاده برای لوله های پلی اتیلن است. در آزمون فشار لوله های پلی اتيلن، لوله شناور شده داخل استخر با دمای ثابت تحت فشار داخلی مشخص قرار داده می شوند.

این امر تا جایی ادامه پیدا می کند که پس از گذشت 60 تا 70 ثانیه، لوله دچار ترکیدگی شود. به عبارتی دیگر لوله هایی که با استفاده از مواد مرغوب تولید شده باشند، تغییر شکل داده و دچار ترکیدگی می شوند. در نهایت اگر لوله دچار ترکیدگی به صورت نوک منقاری شود، آزمون قابل قبول می باشد.

شرایط آزمون فشار ترکيدگي لوله پلی اتیلن

به منظور انجام این تست باید سه نوع نمونه آزمایشی تهیه شده و از میان لوله های پلی اتیلن به صورت تصادفی انتخاب شود. در صورتی که قطر لوله ها بیشتر یا کمتر از 250 میلی متر با اندازه مشخص باشد، جهت محاسبه طول نمونه های آزمایشی باید از اعداد مورد نیاز استفاده شود. شرایط ضروری و مورد نیاز برای انجام آزمون فشار ترکیدگی به شرح زیر می باشد:

1- پس از تهیه سه نمونه آزمایشی، بهتر است آنها را دور از آلودگی و رطوبت قرار دهید.

2- به منظور انجام این تست بر روی لوله های پلی اتیلن نو، بهتر است حداقل 15 ساعت از تولید محصول گذشته باشد.

3- تمام نمونه های آزمایشی باید پیش از انجام آزمایش، به مدت زمان یک ساعت داخل مخازن آب با دمای مشخص قرار گیرند تا به تعادل دمایی برسند.

4- جهت انجام آزمون فشار لوله های پلی اتيلن، از دستگاه تست فشار خاص هیدرواستاتیک استفاده شده و فشار مشخص به شکل تدریجی اعمال می شود. حداکثر میزان نوسان فشار طی انجام آزمون باید 2 درصد باشد.

5- در انتها، دستگاه مولد فشار به لوله ها وصل شده و هوای داخل آنها تخلیه می شود.

 

آزمون نوع ترکیدگی

آزمون نوع ترکیدگی( آزمون كوتاه مدت)

آزمون کوتاه مدت ترکیدگی به گونه ای است که نمونه های آزمایشی ابتدا داخل استخر آب با دما 20 درجه سانتی گراد قرار داده می شوند. سپس لوله ها طی مدت زمان 100 ساعت، تحت فشار داخلی مشخص قرار می گیرند. بعد از این تست، نباید ترک و شکستگی بر روی لوله ها ایجاد شود.

آزمون نوع ترکیدگی در حقیقت یک آزمون کنترل کیفیتی است که جهت تعیین رفتار انواع لوله های پلی اتیلن انجام می شود. مزایای انجام این تست در صورتی که قابل قبول باشد، عبارتند از:

  • رفتار مناسب محصول در برابر آزمایش، نشان دهنده مقاومت و استحکام بالا می باشد.
  • افزایش ناگهانی فشار داخل خطوط لوله، تنها به منطقه مشخصی آسیب رسانده و از آسیب دیدن همه لوله ها جلوگیری می شود.
  • نواحی آسیب دیده به صورت چشمی راحت تر شناسایی می شوند.
  • حفظ اطمینان از عملکرد لوله ها، طراحی شیرها و لوازم اولیه مصرفی
  • جلوگیری از ایجاد نشتی با استفاده از طراحی مناسب لوله های پلی اتیلن

کلام آخر

در نتیجه آزمون فشار لوله های پلی اتيلن یکی از تست هایی است که با بهره گیری از دستگاه های مشخص با دما و فشار ثابت، بر روی لوله ها انجام می شود. طی پروسه این آزمون، لوله های پلی اتیلن داخل استخر های آب با دمای مشخص قرار گرفته و میزان ترکیدگی آنها سنجیده می شود. از طرفی هدف اصلی این آزمایش، اندازه گیری میزان فشار و مقاومت لوله های پلی اتیلن در برابر آب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *