صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری از جمله فعالیت‌هایی است که به علت افزایش قابل توجه سود و سودآوری مورد توجه تولیدکننگان داخل کشور قرار گرفته است. محصولات پلیمری که در داخل کشور تولید می‌شوند، به دلیل کیفیت خوبی که برخوردار هستند، مورد توجه بسیاری از کشور‌های خارجی قرار گرفته‌اند.

حجم قابل توجهی از محصولات پتروشیمی و مواد پلیمری به کشور‌های همسایه ایران نظیر ترکیه، افغانستان، عراق و… صادر می‌شودو دیگر محصولات و مواد اولیه به سایر کشور‌ها مانند کشور‌های اروپایی به مقدار کم‌تر صادر می‌شود.

تصویر پالایشگاه محصولات پتروشیمی برای برگه صادرات محصولات پتروشیمی

محصولات پتروشیمی

محصولات پتروشیمی شامل مواد شیمیایی و پلیمری‌ای هستند که از نفت یا گاز طبیعی استخراج می‌شود. آن‌ها قسمت مهمی از صنایع شیمیایی و پلیمری را تشکیل می‌دهند؛ چراکه امروزه تقاضا برای مواد پلاستیکی و مصنوعی به طور مداوم درحال افزایش است و از سویی دیگر سهم بسزایی در اقتصاد و جامعه امروز دارند. از این محصولات برای تولید هزاران محصول مختلف دیگر که مردم  با آن‌ها روزانه سر و کار دارند، به کار می‌رود.
محصولات پتروشیمی در طیف گسترده‌ای از محصولات، از مواد غذایی گرفته تا مواد شیمیایی اساسی، مشتقات شیمیایی و در نهایت محصولات نهایی از جمله پلاستیک، لاستیک، رزین، الیاف مصنوعی، چسب، رنگ، مواد شوینده، سموم دفع آفات را شامل می‌شوند.

در صنایع پتروشیمی، مواد شیمیایی آلی به دست آمده در بیشترین حجم متانول، اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن، تولوئن و زایلن‌ها هستند.

محصولات پتروشیمی به طور کلی شامل ۳ دسته می‌باشند که عبارتند از:

  1. محصولات بنیادی: شامل اتیلن، پروپیلن، گوگرد، بنزین، آمونیاک و… می‌باشند که اساس تولید در پتروشیمی هستند.
  2. محصولات واسطه: این دسته، محصولات پایه را به خوراک مورد نیاز برای تولید محصولات نهایی تبدیل می‌کند، مانند پلی اتیلن سنگین(HDPE)، PVC، اتیلن گلیکول، ملامین، پلی اتیلن سبک (LDPE)و…
  3. محصولات نهایی: برای تولید لوازم و وسائل مورد نیاز صنایع و عموم مردم به کار می‌روند؛ مانند الیاف مصنوعی، لاستیک، وسایل پلاستیکی، کودهای شیمیایی، وسائل پزشکی و…

کاربرد‌های محصولات پتروشیمی

محصولات پلیمری و صادرات محصولات پتروشیمی مزایا و کاربرد‌های گسترده‌ای در زندگی روزمره و اقتصاد کشور دارند. مواد شیمیایی اساسی و پلاستیک، عناصر اصلی تولید انواع مختلف کالاهای مصرفی با دوام و غیرقابل دوام هستند.

وسایل متعددی که هر روز با آن‌ها سروکار داریم، پوشاک و لباس‌هایی که بر تن می‌زنیم، مصالح و ابزار‌های ساختمانی که برای ساخت خانه‌ها و دفاتر کار ما مصرف و استفاده می‌شود، انواع لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی، بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و بسیاری از محصولات مورد استفاده در حمل و نقل مختلف، از مواد شیمیایی و پلاستیکی، بدست می‌آیند که تولید اغلب این وسایل توسط صنعت پتروشیمی امکان پذیر است.

تقاضا برای مواد شیمیایی و پلیمری ناشی از شرایط اقتصادی جهانی است که ارتباط مستقیمی با تقاضای کالاهای مصرفی دارد به همین علت صادرات محصولات پتروشیمی نقش مهمی در رفع نیاز جوامع مختلف دارد.

تصویر پالایشگاه در شب به همراه نوشته صادرات محصولات پتروشیمی

حجم صادرات محصولات پتروشیمی

میزان و حجم تولید انواع محصولات پتروشیمی در شیش ماهه اول سال ۱۳۹۹، ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبلش هشت درصد افزایش یافته، همینطور میزان صادرات محصولات پتروشیمی نیز در همین مدت ۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

آمارها نشان می‌دهند در حال حاضر به ۹۰ میلیون تن ظرفیت اسمی نصب شده در صنعت پتروشیمی دست یافته‌ایم، اکنون ۸۰ طرح پتروشیمی در دست اجراست که  از این تعداد، ۶۵ طرح فعال، پیشرفت مناسبی دارد و میانگین پیشرفت ‌ به حدود ۳۵ درصد می‌رسد و ۱۵ طرح هم در مراحل آغازین هستند.

اهمیت صادرات محصولات پتروشیمی

با توجه به این که صنعت مواد پلیمری و پتروشیمیایی در بین 71 بخش اقتصادی ایران دارای جایگاه ششم است، این صنعت نقش بسزایی در اقتصاد، تولید و اشتغال دارد. همینطور، به علت صادرات قسمت قابل توجهی از این محصولات، صنعت پتروشیمی در ارز آوری و رونق سیستم بانکی نیز نقش پر رنگی را ایفا می‌کند.

به علاوه، سایر صنایع نظیر بیمه، حمل و نقل، صنایع تکمیلی و… نیز تحت تاثیر صنعت پتروشیمی هستند و از آن تغذیه می‌کنند. بنابراین، صنعت پتروشیمی می‌تواند قسمت خدمات و سایر قسمت‌های اقتصاد را نیز درگیر کند و سبب رشد و توسعه آنان شود.

از آنجایی که اقتصاد ایران وابسته صادرات نفت و گاز است و این موضوع امکان دارد به ضربه‌پذیری اقتصاد منجر شود، افزایش صادرات محصولات پتروشیمی نقش مهمی در پیشگیری از این ضربه خواهد داشت.

همچنین، مواد اولیه بسیاری از قسمت‌های اقتصاد را محصولات تولید شده در صنعت پتروشیمی، تشکیل می‌دهند، لذا تولید و صادرات این مواد همواره دارای اهمیت بوده و از جایگاه بخصوصی برخوردار است.

وابستگی صنایع مختلف به پتروشیمی نشان‌ دهنده جایگاه ویژه این صنعت در اقتصاد ایران بعد از نفت است. صنعت پتروشیمی با تامین مواد اولیه و نهاده‌های بخش‌های اقتصادی مختلف و داشتن کم‌ترین وابستگی به دیگر بخش‌های اقتصاد کشور، سبب افزایش رشد سالیانه ارزش افزوده و افزایش میزان صادرات نفتی شده است که همه این‌ها در نهایت منجر به تحقق یافتن اهداف برنامه‌های توسعه کشور می‌شود. بنابراین، علاوه بر توسعه و تولید محصولات پایین دست در این صنعت، باید سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش افزایش یابد.

مشکلات صادرات مواد پلیمری پتروشیمی

در صادرات محصولات پتروشیمی و مواد پلیمری مشکلات متنوعی وجود دارد ولیکن مشکل اصلی در این حوزه مربوط به قیمت بازاریابی این مواد است. از دیگر مشکلات می‌توان به بحث حقوقی و بانکی اشاره کرد که سبب شده است مشکلات بزرگ و کوچک مختلفی برای صادرکنندگان به وجود آید.

همچنین صادرات مواد پلیمری، در زمینه حمل و نقل دچار دردسر‌های زیادی می‌شود. مواد تحت شرایط خاص و ویژه‌ای انتقال می‌یابند و بر این اساس باید این شرایط تشخیص داده شود تا با کمترین خسارت و ریسک جا به جایی و حمل و نقل صورت گیرد.

نتیجه گیری

بنابراین توسعه تولید و صادرات محصولات پتروشیمی به افزایش اشتغال، رونق بخشیدن به سایر بخش‌های اقتصادی و ارزآوری کمک به‌سزایی می‌کند و در نهایت به توسعه کشور منجر خواهد شد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پیشروپلاست از قیمت روزانه این محصولات با خبر شوید و اگر قصد خرید آن‌ها را دارین از طریق این آدرس اقدام فرمایید.

سوالات متداول

  • اهمیت صادرات محصولات پتروشیمی چیست؟
    اهمیت صادرات محصولات پتروشیمی در این است که سودآوری زیادی برای مجموعه صادر کننده دارد و به دلیل نیاز این مواد در همه کشور های در حال رشد، کشور های همسایه ایران هدف مناسبی برای صادرات محصولات پتروشیمی هستند.
  • میزان حجم صادرات محصولات پتروشیمی در ایران چه قدر است؟
    سهم صادرات صنعت پتروشیمی از مرداد ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱، در حدود ۲۲ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵ درصد در مقدار و ۶۱ درصد در ارزش رشد داشته است.