blog

معانی مختلف کدهای بازیافت مواد پلاستیکی

استفاده از کدهای بازیافت مواد پلاستیکی یک راه عالی برای حفظ انرژی و منابع طبیعی است. از آلودگی های تولید شده توسط محل های دفن زباله یا اثرات مخرب پلاستیک در اقیانوس ها و دریاها، باید مانع از ریختن زباله در محل زندگی خود شد.

بیشتر پلاستیک ها به محل های دفن زباله ختم می شوند، جایی که صد ها سال طول می کشد تا تجزیه شوند. مواد شیمیایی موجود در این زباله ها سمی را از خود آزاد می‌کنند که مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد می‌کند.  برای بازیافت صحیح باید مراحل خاصی را دنبال کنید.

 باید زباله‌های خود را به دسته‌های مختلف تقسیم بندی کنید. مراحل اساسی بازیافت عبارتند از: جمع آوری مواد زائد، پردازش آن‌ها و ساخت محصولات جدید. قوطی های آلومینیومی، کاغذ، بطری های شیشه‌ای و پلاستیک موادی هستند که می توان آن ها را بازیافت کرد. از کدهای مخصوصی برای دسته بندی زباله‌ها انجام می‌شود.

کدهای بازیافت مواد پلاستیکی

کدهای بازیافت مواد پلاستیکی

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سالانه حدود 8 میلیون تن بسته بندی پلاستیکی به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود. بسیاری از آن ها را می توان بازیافت کرد اما طبق آمار فقط 9 درصد از آنان تاکنون بازیافت شده اند. با وجود تمام قوانین راهنمایی های مختلف باز هم فهمیدن این که هر نماد و کدهای بازیافت مواد پلاستیکی چه معنایی دارد، می تواند برای بعضی از افراد سخت باشد.

یک نماد مخصوص برای قابل بازیافت بودن مواد پلاستیکی وجود دارد که به آن FYI می گویند. اگر محصولی دارای این نماد باشد به این معنی نیست که حتما قابل بازیافت است، بلکه نشانگر نوع پلاستیک آن است.

نحوه شکل گیری کدهای بازیافت مواد پلاستیکی

نحوه شکل گیری کدهای بازیافت

همه پلاستیک‌ها را نمی‌توان به یک شکل بازیافت کرد. پلاستیک ها کدهای بازیافت مواد پلاستیکی یا شماره های شناسایی مخصوص به خود را دارند تا بگویند چه نوع پلاستیکی هستند و چگونه باید آن ها را بازیافت کرد. پلاستیک ها با تشخیص کد بازیافت رزین که معمولا در پایین یا کنار یک محصول پلاستیکی ذکر شده است شناسایی می شوند.

این کدها در سال 1988 توسط انجمن صنعت پلاستیک برای کمک به استاندارد سازی مواد مورد استفاده در محصولات پلاستیکی مختلف ساخته شده اند. محصولاتی که به این روش کد گذاری شده باشند را به راحتی می توان شناسایی و بازیافت کرد. تقریبا همه محصولات پلاستیکی نماد بازیافت را درون مثلث فلش تعقیب دارند.

مثلث فلش تعقیب در کدهای بازیافت مواد پلاستیکی

مثلث فلش تعقیب در کدهای بازیافت

همه افراد از بازیافت مواد پلاستیکی اطلاع دارند و به دیدن نماد بازیافت روی محصولات خود عادت کرده اند. اما وقتی یک عدد در داخل سه فلش که به هم می رسند قرار دارد به معنی مثلث فلش تعقیب در کدهای بازیافت است.

این نماد شناخته شده که روی ظروف و محصولات پلاستیکی می بینیم به این معنی نیست که محصول قابل بازیافت است، بلکه عدد داخل آن نشان می دهد که چگونه باید برای بازیافت آن اقدام کرد. در داخل هر مثلث فلش های تعقیب کننده، عددی وجود دارد که از 1 تا 7 متغیر بوده و برای خواندن کد بازیافت باید کناره‌های محصول را بررسی کنید.

میزان بازیافت برحسب کدهای بازیافت مواد پلاستیکی

میزان بازیافت برحسب کدهای بازیافت

درک کدهای بازیافت مواد پلاستیکی هفت گانه و دانستن این که کدام پلاستیک را بازیافت کنید را آسان تر می‌کند. برای مثال، عدد سه نشان می دهد که بطری آب از پلی وینیل کلراید ساخته شده است. عدد پنج به این معنی بوده که از پلی پروپیلن ساخته شده است. در اینجا هفت طبقه بندی استاندارد برای پلاستیک ها و اطلاعات بازیافت آن ها آورده شده است.

پلی اتیلن ترفتالات یا PET

این ماده یکی از رایج ترین پلاستیک های مورد استفاده در محصولات است. بیشتر در بطری های آب و برخی بسته بندی ها یافت می شود. پلی ایتلن ترفتالات برای کاربردهای یک بار مصرف در نظر گرفته شده است. استفاده مکرر و شستشو خطر رشد باکتری را افزایش می دهد.

این نوع کدهای بازیافت مواد پلاستیکی می تواند بازیافت شوند. این پلاستیک در روند بازیافت خرد می شوند و سپس برای ساخت بطری جدید پردازش می شوند. همچنین از آن الیاف پلی استر تولید می شود که در ساخت فرش و لباس های پشمی کاربرد دارد. کد بازیافتی این پلاستیک با کد 1 مشخص می‌شود.

پلی‌اتیلن با چگالی بالا یا HDPE

یک پلاستیک همه کاره با کاربردهای مختلف است. خطر رشد باکتری هنگام شستشوی آن پایین بوده و به راحتی در انواع کالاها و محصولات قابل بازیافت است. این پلی اتیلن در بطری های سفید کننده، کیسه های خرید و بطری های روغن موتور یافت می‌شود. این پلاستیک مقاومت بالا دارد و در برابر آفتاب تجزیه نمی‌شود. بازیافت آن ساده بوده و مقرون به صرفه است. از بازیافت آن می‌توان نیمکت‌ها، خودکار و بطری‌های شامپو را تولید کرد. این پلاستیک با کد 2 مشخص می‌شود.

پلی وینیل کلراید یا PVC

پلاستیک PVC، چون مقاوم و ارزان بوده و در بسیاری از بسته بندی‌ها و لوله کشی ها به کار می رود. از آن جایی که کلر بخشی از این پلاستیک است، می تواند منجر به آزاد شدن دیوکسین های بسیار خطرناک در طول تولید شود. به یاد داشته باشید که هرگز پی وی سی را به علت آزاد شدن سموم خطرناک نسوزانید.

این محصول ها در جاده‌ها، سرعت‌گیرها و کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پلاستیک با کدهای بازیافت مواد پلاستیکی 3 مشخص می‌شود. برای خرید پی وی سی میتوانید روی لینک آبی کلیک کنید.

پلی‌ اتیلن با چگالی پایین یا LDPE

اغلب در بسته بندی های کوچک، کیسه های پلاستیکی و بسته بندی های نان مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از لباس‌ها و مبلمان نیز از این پلاستیک استفاده می‌کنند. این ماده در گذشته قابل بازیافت نبود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی به ندرت غیر قابل بازیافت می‌باشد. در صورت بازیافت، این ماده برای الوار های پلاستیکی، تخته های محوطه سازی و کاشی های کف استفاده می شود. این پلاستیک با کدهای بازیافت مواد پلاستیکی 4 مشخص می‌شود.

پلی پروپیلن یا PP

این ماده نقطه ذوب بالایی دارد بنابراین ، برای ظروفی انتخاب می شود که مایعات گرم را در خود نگه دارند. همین طور برای بسته های چیپس، سر بطری های پلاستیکی و پوشک های یکبار مصرف قابل استفاده است. تنها سه درصد این مواد قابل بازیافت هستند و در صورت بازیافت از آن ها در ساخت سینی ها و جعبه های باتری بهره برداری می شوند. این پلاستیک با کد 5 مشخص می شود.

پلی استایرن

یک پلاستیک سبک و ارزان قیمت است که به راحتی شکل می گیرد. بیشتر اوقات برای ساخت کارتن های تخم مرغ، قاشق و چنگال پلاستیکی و لیوان های یکبار مصرف استفاده می شود. از آن جا که از نظر ساختاری بسیار ضعیف است پس طبیعتا به راحتی تجزیه می شود.

پلی استایرن امکان دارد ماده سمی سرطان زا را وارد بدن کند. در صورت امکان از استفاده آن اجتناب کنید چون بازیافت آن هنوز به طور گسترده رواج نیافته است. این پلاستیک با کدهای بازیافت مواد پلاستیکی 6 مشخص می شود.

دیگر انواع پلاستیک‌ها

طیف گسترده ای از پلاستیک ها در دسته های ذکر شده قرار نمی‌گیرند. این پلاستیک ها به طور سنتی بازیافت نمی شوند و دستورالعمل های خاص خود را دارند. پس از بازیافت به محصولات سفارشی تبدیل می شوند. این پلاستیک ها با کد 7 مشخص می شوند.

 جمع بندی و نکات مختلف برای بازیافت مواد پلاستیکی

 

 جمع بندی و نکات مختلف برای بازیافت مواد پلاستیکی

بازیافت پلاستیک یک فرآیند پیچیده و چند مرحله ای است. ابتدا باید بدانید کدام پلاستیک ها قابل بازیافت هستند. سپس نحوه بازیافت هر کدام را مطالعه کنید. چند نکته هنگام بازیافت زباله ها وجود دارد:

  • پلاستیک باید تمیز باشد.
  • زباله های کوچک را بازیافت نکنید چون در تجهیزات و دستگاه ها گیر می کنند.
  • زباله ها در کیسه قرار ندهید. هر کدام را جداگانه در سطل بیاندازید.

با دانستن این نکات برای بازیافت بهتر مواد، با استفاده از کدهای بازیافت مواد پلاستیکی کمک کرده و از آلوده کردن طبیعت جلوگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *